close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מי אשם? השיטה או האנשים?

חלי וירט יעקובסו טבת, תשעה28/12/2014

האם האנשים שמגיעים לתפקידים ציבוריים הם בהכרח מושחתים? או שהשיטה הנוראית הזאת הופכת את האנשים הטובים למושחתים?

תגיות:
בימים האחרונים אנחנו עדים לרשימה ארוכה של "מובלים למעצר" בינהם אישי ציבור מצוינים ( ובינהם גם כמה רמאים ) ואני שואלת האם כולם רמאים ? 
לצערי ולשמחתי אני מכירה כמה מהם .את הבית שלהם,המכונית ואת צורת הלבוש או הפנאי שלהם - הם לא "הגנבים " הקלסיים ובטח לא אוליגרכים מושחתים. אבל אני מניחה וגם קצת יודעת שאת ההישגים שלהם למען הציבור הם השיגו בדרכים " יצירתיות " . וכן. כולם ידעו !

עכשיו ההסבר ! ראש מועצה שמצליח בתקופת כהונתו (4-5  שנים)  לבנות מתנ"סים, כבישים , שבילים ומוסדות חינוך .כולם,כולם אומרים עליוו" הוא יודע לעלות לירושלים ולהביא כסף למועצה", כולם, כולם בוחרים בו לעוד קדנציה וזה כי הוא הצליח "לנצח את השיטה" ובמקום שימרחו אותו 10 שנים לקבל אישור לבנות לילד שלי מתנ"ס או לבנות לסבתא שלי מועדון לקשיש או לבנות לחברים שלי מרכז מסחרי הוא ראש מועצה שנאלץ להתנהל בתוך השיטה !

האם האנשים שמגיעים לתפקידים ציבוריים הם בהכרח מושחתים? או שהשיטה הנוראית הזאת הופכת את האנשים הטובים למושחתים?

התשובה היא כמו תמיד באמצע. לא כל אחד יכול להתאים את עצמו לשיטה צריך כנראה להיות אחד שמסוגל (חז"ל אמרו - אין ממנים פרנס על הציבור אם אין לו קופת שרצים על גבו) אבל האמת היא שהשיטה הנוראית שבה עלייך ל"גרז, לשלם, לתת , לשחד לעזור" למישהו כדי שהוא יעזור לך לעזור לאחרים הפכה את אנשי הציבור הטובים לרמאים ושקרנים בפוטנציה. 

והנה דוגמא : לפני כמה שנים מצאתי מכרז מצוין ברשות לפיתוח הגליל, המכרז התאים בדיוק בדיוק ללקוח שלי , עסק נהדר ערכי חברתי וישר. שלחתי לו את המכרז ואמרתי לו : "תתמודד"! הנ"ל נסע למשרדי הרשות, ביקש לרכוש את המכרז עבור 500 ש"ח ולנסות... אדם בכיר מאוד במשרד אמר לו כך : " חבל, על 500 השקלים האלה. המכרז תפור .. " 

אני והלקוח הזה שלי השתגענו! והתחלנו לברר מי הזוכה... (מיותר לציין שמי שזכה הוא גוף ערכי אחר שאין לו שום קשר עם הגליל ולא יקרה איתו שום דבר בגליל והוא קשור בדרך עקיפה לשחיתות שנחשפה) מיותר לציין שהבנו שמישהו העביר למישהו כסף בדרך היחידה שהוא יכל... בטח לא כל הנוגעים בדבר הם אנשים טובים שלא לקחו לכיסם אבל חלקם בוודאי שייכים לקבוצה של אלה שנאלצו לתת למישהו משהו כדי להצליח לעשות משהו במדינה הזאת...
 
וזה מה שעצוב!! מי שבאמת רוצה לשנות, לעקור הרים,להוסיף טוב, לבנות ולקדם חייב ללכלך את ידיו ואת ליבו ואת מצפונו . ועד שזה לא ישתנה יקרו כמה דברים איומים:
א. הטובים והישרים לא יצליחו לעשות עבור הציבור כלום!
ב. הטובים והישרים יפסיקו להיות טובים וישרים.
ג. לכל המקומות האלה יכנסו הרמאים והמושחתים.
ד. כלום לא יזוז בארץ הזאת...

בקיצור,השיטה בעייתית.
ועד שלא ישנו את השיטה נמשיך למצוא את עצמנו מתרוצצים מפרשיית שחיתות אחת לשניה ובדרך הורגים את האמון. את האנשים וכל רצון לעשות דברים טובים.

מה עושים?
מתחילים מלפרק את המנגנונים העצומים ואת הביורוקרטיה שהיא צלחת פטרי לשחיתות שלטונית.
 
אחר כך קובעים בחוק שפקידים שיושבים על צינורות ענק יעבדו בתפקידם הרבה פחות זמן  ממה שהם עובדים 
היום ובסוף, מחמירים ענישה ומקצרים עינויי דין.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה